1)Menjadi Guru Pendidikan Khas
K. A. Razhiyah,
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Sinopsis
Buku ini khas bagi semua guru-guru yang terlibat dengan murid-murid pendidikan khas bagi menjana semangat yang lebih kuat, berinovasi, produktif serta berhemah tinggi dalam melaksanakan tanggungjawab di dalam bidang pendidikan khas yang mencabar ini. Buku ini juga dapat dijadikan panduan kepada ibu bapa bagi mengetahui peranan yang dimainkan oleh guru dalam mendidik anak istimewa mereka.
Apabila kita menjadi guru pendidikan khas, kita mencuba perkara yang lebih mencabar dan melakukan sesuatu yang istimewa. Hanya guru yang istimewa dapat mengajar murid yang istimewa!
Buku ini khas bagi semua guru-guru yang terlibat dengan murid-murid pendidikan khas bagi menjana semangat yang lebih kuat, berinovasi, produktif serta berhemah tinggi dalam melaksanakan tanggungjawab di dalam bidang pendidikan khas yang mencabar ini. Buku ini juga dapat dijadikan panduan kepada ibu bapa bagi mengetahui peranan yang dimainkan oleh guru dalam mendidik anak istimewa mereka.
Guru pendidikan khas bertanggungjawab dalam mem-bina sikap yang positif dan memberi peluang pendidikan dan kualiti hidup yang sempurna pada murid pendidikan khas. Semoga guru pendidikan khas dapat memberi sumbangan yang optimum dan mengamalkan budaya kerja berkualiti sejajar menyahut Wawasan 2020 dalam mewujud-kan masyarakat penyayang. Ini hanya dapat direalisasikan sekiranya program pendidikan dipertingkat-kan selaras dengan potensi dan bakat murid pendidikan khas.
Jadilah guru pendidikan khas yang berkualiti agar hidup kita lebih bererti.
K. A. Razhiyah
2005
Isi Kandungan
Prakata
Bahagian 1 Selamat Datang ke Dunia Pendidikan Khas
Bab 1 : Mengapa Menjadi Guru Pendidikan Khas?
Bab 2 : Siapa Mereka?
Bab 3 : Dunia Pendidikan Khas, Dunia Menyeronokkan
Bab 4 : Bagaimana Menjadi Guru Pendidikan Khas
Bahagian 2 Kriteria Guru Pendidikan Khas
Bab 5 : Minat dan Tidak Putus Asa
Bab 6 : Sabar
Bab 7 : Empati, Prihatin dan Pemurah
Bab 8 : Kasih Sayang
Bab 9 : Berpengetahuan
Bab 10 : Bersikap Profesional
Bab 11 : Berfikiran Positif
Bab 12 : Humor dan Periang
Bab 13 : Mesra
Bab 14 : Hormati
Bab 15 : Mengenali Murid dan Rela Berkorban
Bab 16 : Rajin dan Cekap
Bab 17 : Kreatif dan Berbakat
Bab 18 : Aktif dan Sihat
Bab 19 : Bertanggungjawab
Bab 20 : Jujur dan Adil
Bab 21 : Puji
Bab 22 : Tegas
Bab 23 : Tingkah Laku Lembut
Bab 24 : Amanah
Bahagian 3
Tugas Guru Pendidikan Khas
Bab 25 : Pelaksanaan Program Pendidikan Khas
Bab 26 : Fail Peribadi Murid
Bab 27 : Rancangan Pendidikan Individu (RPI)
Bab 28 : Kebersihan dan Kesihatan Murid
Bab 29 : Keselamatan di Sekolah
Bab 30 : Menangani Saat-saat Kritikal
Bab 31 : Multi Disiplin dan Bantuan Teknologi Komunikasi
Bab 32 : Tugas Sampingan
Bahagian 4 Hubungan dengan Ibu Bapa
Bab 33 : Hubungan dan Komunikasi
Bab 34 : Persatuan Sokongan
Ibu Bapa Guru Pendidikan Khas
Bibiliografi
Indeks
2)Anak Istimewa
K. A. Razhiyah,
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Sinopsis
Panduan untuk ibu bapa dan mereka yang mempunyai anak istimewa. Isi buku ini dapat membantu mereka yang saban hari berdepan dengan karenah anak-anak istimewa
Semua kanak-kanak adalah istimewa. Namun, anak istimewa lebih unik daripada kanak-kanak lain kerana mereka memerlukan pendekatan yang spesifik.
Buku ini ditulis untuk mereka yang ingin mengenali dan memahami anak-anak istimewa iaitu keluarga, guru, masyarakat dan khasnya untuk anda sebagai ibu bapanya. Kehadiran anak istimewa memerlukan kekuatan dan ketabahan untuk:
1. Menerima kehadirannya
2. Menyayanginya
3. Dan mendidiknya.
Sebagai ibu bapa anak istimewa, anda berbeza dengan ibu bapa lain kerana anda lebih kuat, lebih sabar dan lebih baik dalam menyayangi anak-anak istimewa anugerah Tuhan.
Bukan semua manusia berani dan cekal hati untuk menghadapi kerenah anak istimewa. Anda perlu ucapkan tahniah pada diri anda kerana walaupun sukar, anda berjaya melaluinya dengan penuh yakin dan tabah. Inspirasi dan semangat membantu anda menjadi manusia yang lebih kuat.
Kanak-kanak memerlukan bimbingan dan simpati lebih daripada arahan
Anne Sullivan (Guru Helen Keller).
Isi Kandungan
Prakata
Bahagian 1: Mengapa Saya?
Bab 1 : Reaksi Pertama
Bab 2 : Ujian Tuhan
Bab 3 : Apa Harus Saya Lakukan?
Bab 4 : Hargailah Kehadirannya
Bab 5 : Reaksi Keluarga
Bahagian 2: Siapa Anak Saya?
Bab 6 : Pelajari Terminologi
Bab 7 : Diagnos
Bab 8 : Sosialisasi
Bab 9 : Anak Anda di Sekolah
Bab 10 : Karier untuk Anak Anda
Bahagian 3: Masalah Spesifik
Bab 11 : Bermasalah Penglihatan
Bab 12 : Bermasalah Pendengaran
Bab 13 : Bermasalah Anggota
Bab 14 : Kajian Kes
Bab 15 : Kemudahan dan Keistimewaan untuk Golongan Istimewa
Bibliografi
Indeks 211
3) Apa itu Autisme?
Pengarang: K. A. Razhiyah
Penerbit: PTS Professional
Kandungan
Bahagian 1
Sejarah dan Punca Autisme
Ciri-Ciri Kontinum dan Masalah Berkaitan
Soalan yang Sering Berlegar Di Fikiran Ibu Bapa
Bahagian 2
Pelbagai Andaian dan Telahan Berkaitan Autisme
Mengapa Kita Perlu Tahu Mengenai Autisme?
Kita sebagai Ibu Bapanya
Kita sebagai Saudara, Abang ataupun Kakaknya
Bahagian 3
Bagaimana Menanganinya
Mendidiknya Seawal Mungkin
Aspek-Aspek Penting Penjagaan Kanak-kanak Autisme
Bahasa dan Pertuturan
Daya Tumpuan dan Situasi Belajar
Pergaulan dan Tingkah Laku
Terapi Muzik dan Terapi Bermain
Senario Kanak-Kanak Autisme
Bahagian 4
Tujuan Penilaian
Kaedah Penilaian
Rawatan
Pendekatan
Ujian AQ Mengenai Autisme
Chat- Senarai Semak untuk Autisme
Senarai Semak Tingkah Laku
Ujian IQ Mengenai Autisme
Bahagian 5
Mereka Mampu Berjaya
Matt Savage
Temple Grandin
Daniel Tammet
Donna Williams
Tokoh-Tokoh Terkenal
Bibliografi
Indeks
4) Apa itu Disleksia?
Pengarang: Sheila Devraj, Samsilah Roslan
Penerbit: PTS Professional
Isi Kandungan
BAB 1 Pengenalan
Kategori Murid Berkeperluan Khas
BAB 2 Apakah yang dimaksudkan dengan Disleksia?
Masalah Fonologi
Masalah Mengingat Perkataan
Masalah Penyusunan Bersiri
Masalah Ingatan Jangka Pendek
Masalah Kesedaran Sintaks
BAB 3 Latar Belakang Sejarah
BAB 4 Disleksia dan Otak Kita
BAB 5 Simptom dan Masalah Identifikasi
Peringkat Prasekolah
Peringkat Sekolah Rendah
Peringkat Sekolah Menengah
Peringkat Dewasa
Jenis-jenis Disleksia
BAB 6 Pendekatan P&P untuk Pelajar Disleksia
Bahasa Matematik
Aspek Sosial dan Emosi
BAB 7 Kanak-kanak Disleksia Tidak Berseorangan
Rujukan
Children At Risk in Education Research Centre (C.A.R.E.) 117
Lampiran A
5) Mengapa Kanak-kanak Sukar Belajar
K. A. Razhiyah,
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Sinopsis
Bukan semua kanak-kanak yang tidak pandai di dalam kelas malas belajar ataupun tidak bersungguh-sungguh semasa belajar. Sebenarnya mereka tidak seperti kanak-kanak normal yang lain kerana mengalami masalah 'dalaman' yang tidak dapat dikesan dengan melihat kesempurnaan fizikal mereka. Sesuai untuk ibu bapa yang mempunyai anak-anak bermasalah pembelajaran.
Kejayaan tidak dapat diukur melalui pencapaian akademik.
Buku ini membantu menyelesaikan masalah yang sering mengganggu ibu bapa dan kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran. Mungkin pelbagai perkara bermain di fikiran mereka. Buku ini akan memberikan beberapa idea bagi mengatasi masalah di sekolah, di rumah dan juga dengan rakan-rakan.
Buku ini dapat memberi panduan ibu bapa dan anak istimewa bagaimana hendak menangani masalah itu.
Bagi kanak-kanak bermasalah yang ingin memahami diri sendiri dengan lebih baik dan menjadi seorang yang kuat dan bijak, buku ini dapat membantu anda.
p/s : ini adalah antara buku-buku berkaitan pendidikan khas keluaran PTS Publication.Buku-buku ini telah pun berada di pasaran.Untuk keterangan lanjut pengunjung boleh la terus ke portal rasmi PTS di http://pts.com.my atau boleh terus membelinya melalui talian di http://www.e-kedai.net.Selamat membaca.
Penerbit: PTS Professional
Kandungan
Bahagian 1
Sejarah dan Punca Autisme
Ciri-Ciri Kontinum dan Masalah Berkaitan
Soalan yang Sering Berlegar Di Fikiran Ibu Bapa
Bahagian 2
Pelbagai Andaian dan Telahan Berkaitan Autisme
Mengapa Kita Perlu Tahu Mengenai Autisme?
Kita sebagai Ibu Bapanya
Kita sebagai Saudara, Abang ataupun Kakaknya
Bahagian 3
Bagaimana Menanganinya
Mendidiknya Seawal Mungkin
Aspek-Aspek Penting Penjagaan Kanak-kanak Autisme
Bahasa dan Pertuturan
Daya Tumpuan dan Situasi Belajar
Pergaulan dan Tingkah Laku
Terapi Muzik dan Terapi Bermain
Senario Kanak-Kanak Autisme
Bahagian 4
Tujuan Penilaian
Kaedah Penilaian
Rawatan
Pendekatan
Ujian AQ Mengenai Autisme
Chat- Senarai Semak untuk Autisme
Senarai Semak Tingkah Laku
Ujian IQ Mengenai Autisme
Bahagian 5
Mereka Mampu Berjaya
Matt Savage
Temple Grandin
Daniel Tammet
Donna Williams
Tokoh-Tokoh Terkenal
Bibliografi
Indeks
4) Apa itu Disleksia?
Pengarang: Sheila Devraj, Samsilah Roslan
Penerbit: PTS Professional
Isi Kandungan
BAB 1 Pengenalan
Kategori Murid Berkeperluan Khas
BAB 2 Apakah yang dimaksudkan dengan Disleksia?
Masalah Fonologi
Masalah Mengingat Perkataan
Masalah Penyusunan Bersiri
Masalah Ingatan Jangka Pendek
Masalah Kesedaran Sintaks
BAB 3 Latar Belakang Sejarah
BAB 4 Disleksia dan Otak Kita
BAB 5 Simptom dan Masalah Identifikasi
Peringkat Prasekolah
Peringkat Sekolah Rendah
Peringkat Sekolah Menengah
Peringkat Dewasa
Jenis-jenis Disleksia
BAB 6 Pendekatan P&P untuk Pelajar Disleksia
Bahasa Matematik
Aspek Sosial dan Emosi
BAB 7 Kanak-kanak Disleksia Tidak Berseorangan
Rujukan
Children At Risk in Education Research Centre (C.A.R.E.) 117
Lampiran A
5) Mengapa Kanak-kanak Sukar Belajar
K. A. Razhiyah,
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Sinopsis
Bukan semua kanak-kanak yang tidak pandai di dalam kelas malas belajar ataupun tidak bersungguh-sungguh semasa belajar. Sebenarnya mereka tidak seperti kanak-kanak normal yang lain kerana mengalami masalah 'dalaman' yang tidak dapat dikesan dengan melihat kesempurnaan fizikal mereka. Sesuai untuk ibu bapa yang mempunyai anak-anak bermasalah pembelajaran.
Kejayaan tidak dapat diukur melalui pencapaian akademik.
Buku ini membantu menyelesaikan masalah yang sering mengganggu ibu bapa dan kanak-kanak yang bermasalah pembelajaran. Mungkin pelbagai perkara bermain di fikiran mereka. Buku ini akan memberikan beberapa idea bagi mengatasi masalah di sekolah, di rumah dan juga dengan rakan-rakan.
Buku ini dapat memberi panduan ibu bapa dan anak istimewa bagaimana hendak menangani masalah itu.
Bagi kanak-kanak bermasalah yang ingin memahami diri sendiri dengan lebih baik dan menjadi seorang yang kuat dan bijak, buku ini dapat membantu anda.
p/s : ini adalah antara buku-buku berkaitan pendidikan khas keluaran PTS Publication.Buku-buku ini telah pun berada di pasaran.Untuk keterangan lanjut pengunjung boleh la terus ke portal rasmi PTS di http://pts.com.my atau boleh terus membelinya melalui talian di http://www.e-kedai.net.Selamat membaca.
No comments:
Post a Comment